مانی میرصادقی درباره استفاده از بازیگر یا داستان برای ساخت یک موضوع مستند به خبرنگار مهر گفت: "به نظر من اگر این کار به درستی انجام شود و با سوژه هماهنگی کامل داشته باشد، می تواند در روند بیان اثر موثر باشد. همچنین شهرت بازیگر ذهن مخاطب را برای تماشای اثر تحریک می کند. نکته مهم هدف استفاده از بازیگر و داستان است."
وی در پاسخ به اینکه چنین کاری باعث مخدوش شدن واقعیت می شود، اظهار داشت: "چنین اتفاقی نمی افتد. چون بحث درباره مستند کلاسیک، مدرن یا پست مدرن باید در جهت ثبت واقعیت و یک اتفاق مشخص باشد. به عبارت دیگر، ما از ابزار و بیان سینمایی مشخصی برخورداریم که باید بر اساس آن واقعیتی را به تصویر بکشیم. در این زمینه می توان از عناصر جنبی نیز استفاده کرد."
این کارگردان درباره ویژگی های ژانر مستند داستانی توضیح داد: "آثاری که همه عناصر آن مستند است اما از یک خط داستانی استفاده می کند را می توان در این ژانر قرار داد، اما فیلم هایی که همه اتفاقات و شخصیت ها را بازسازی می کنند، در گروه آثار داستانی قرار نمی گیرند. به کارگیری ابزار مختلف در جهت بیان واقعیت کاربرد دارد، در حالی که داستان صرف حاصل ذهنیت کارگردان است و نمی تواند واقعی باشد."
میرصادقی در پاسخ به اینکه استفاده از بازیگر به این ترتیب مخدوش می شود، اعلام کرد: "استفاده از بازیگر در فیلم مستند باید در حد یک راوی باشد. در حالی که قرار دادن تعدادی بازیگر در کنار همدیگر در جهت بیان داستان انجام می شود. حتی اینکه استفاده از هنرپیشه در یک فیلم مستند برای این است که کارگردان بتواند حسی را به بیننده منتقل کند، نه اینکه همه چیز را بازسازی نماید."
ساخت مستند "جان مرجان" و مجموعه تلویزیونی مستند "حیات" که به وضعیت کنونی گونه های نادر حیوانات وحشی در ایران می پردازد، تعدادی از ساخته های میرصادقی است.
میتوان برای ایجاد جذابیت بیشتر در فیلم مستند از بازیگر یا خط داستانی استفاده کرد، اما بازسازی کامل یک اتفاق با بازیگر و داستان فیلم مستند محسوب نمیشود.
کد خبر 555815
نظر شما